Nieuws

Slecht slapen tijdens de zwangerschap.

Slecht slapen tijdens de zwangerschap is een veelvoorkomend probleem. Het is daarom niet raar als je hier last van hebt. Fijn is het niet, want je bent hierdoor extra vermoeid overdag. En tijdens je zwangerschap kun je nou juist wel wat extra energie gebruiken.

Slaapcyclus

Tijdens je zwangerschap slaap je anders dan normaal. Je doorloopt nog wel een slaapcyclus maar deze is anders dan normaal. Tijdens de zwangerschap is de REM-slaap aanzienlijk korter. Dit betekent dat je dus minder vaak diep slaapt. Hierdoor ben je vaker wakker en daardoor slaap je slechter.

Slecht slapen tijdens de zwangerschap

Slecht slapen tijdens de zwangerschap wordt onder andere veroorzaakt door de veranderende hormoon huishouding. Hierdoor kun je te maken krijgen met de volgende problemen

  1. Moeilijk in slaap kunnen komen
  2. Snel wakker worden
  3. Te vroeg wakker worden
  4. Moeite om de hele nacht door te slapen
  5. Humeuriger overdag
  6. Vermoeidheid overdag
  7. Lusteloosheid

 

Slaapbehoefte

De slaapbehoefte tijdens de zwangerschap is vaak totaal anders. De meeste zwangere vrouwen hebben aan het begin van hun zwangerschap meer behoefte aan slaap. Zo kan het zijn dat je normaal maar 7 of 8 uur slaap per nacht nodig hebt, maar nu wel 12 uur per nacht. Geef hier aan toe, het kindje en jij hebben de rust nodig.

Na ongeveer 3 maanden zwangerschap zal je energie weer toe gaan nemen totdat je in het laatste trimester komt. Dan kun je weer wat meer vermoeid raken. Dit komt door het feit dat je buik groter wordt en je hierdoor midner goed kunt slapen geregeld wakker wordt tijdens de nacht.

Wat kun je doen om toch goed te slapen?

Creer een ritueel voor je gaat slapen. Zorg dat je bijvoorbeeld altijd een half uur leest voor je gaat slapen. Zorg dat voor dat je gaat slapen je geen drukke activiteiten meer uitvoert.

Maak je slaapkamer comfortabel.

Zorg dat je slaapkamer donker, koel en goed geventileerd is. Zorg dat je niet tv gaat kijken in bedof van allerlei dingen gaat uitspreken met je partner.

Kijk uit met dutjes.

Een dutje of ook wel powernap kan nuttig zijn. Maar zorg dat je dit zeker niet langer dan een half uur doet. Dan kan het problemen opleveren als je savonds wil gaan slapen.

Tips om beter te kunnen slapen.

  1. Voldoende lichaamsbeweging overdag
  2. Ga schoon en fris naar bed, dus douchen voor je gaat slapen kan hierbij helpen
  3. Verschoon je bed regelmatig
  4. Creeer rust in je slaapkamer
  5. Extra kussens als ondersteuning, vooral als je zwanger bent is het aan te raden.
  6. Ontspan voordat je naar bed gaat
  7. Goede ventilatie op de slaapkamer
  8. Vermijd zware maaltijden in de avond, hierdoor kun je last krijgen van maagzuur en buikpijn
  9. Geef toe aan je vermoeidheid en ga op tijd naar bed
  10. Neem eens een lekkere massage om volledig tot rust te komen.

 

Meer weten over slaap?

Binnen Cesar Dynamiek bieden we slaaptherapie, bel voor een afspraak.